15 March 2008

Endah Villa - Oktober 2006


Keluhan seterusnya.

Seandainya manusia dapat memahami betapa besarnya makna setiap barisan ayat ringkas yang timbul ini. Bagus kan. Jadi tidaklah mereka terlepas apa yang ingin aku sampaikan. Apa yang ingin aku detikkan, buat mereka perasan.

Misal aku tulis "Lidah lagi tajam dan berbisa dari keris yang ditusuk ke dada".

Ayat biasa didengar bukan. Yang sekalirap sudah difahami maksudnya. Tapi. Tapi adakah mereka yang membaca dapat mengaitkan ungkapan itu ke dalam konteks diri mereka. Sebagaimana aku cuba menghuraikan kedalaman natijahnya kepada diriku. Baru ayat mudah itu difahami dan dimengertikan sebagaimana ia ingin dimengertikan.
Namun, adakah mereka yang membaca ada masa untuk memikiri dan membuat semua itu. Selalunya manusia membaca blog picisan ini untuk sekadar membaca. Tertakung bacaan itu di minda tetapi tidak sampai ke dalam jiwa. Tidak menjadi bahan sentuhan jiwa yang komunal.

Jika sesuatu ayat pendek mampu ditangguk nilainya yang dalam jiwa, alangkah bertuahnya. Bertuahnya akulah. Justeru, tidak payahlah aku kerap-kerap mengeluh bahan yang sama di sini berkali-kali, lantas menjadikan wacana seperti ini wadah yang mendatangkan katarsis untuk diri sendiri. Untuk beranggapan dan berharap ada di antara mereka yang di luar sana, persis berfikiran dan berperasaan sepertiku.
Katarsis yang self-healing, mungkin?

1 whisper(s):

Gogie5 said...

i'd rather call it.. SELF HILANG..hahaha :P


it's HILMI btw.. pakai kawannye account ;)